Skip to main content

KELEBIHAN RAGI YANG RAMAI TIDAK TAHU

Ragi merupakan salah satu jenis bahan yang digunakan dalam masakkan, salah satunya adalah proses fermentasi. Ragi sendiri, atau yang sering dikenal dengan istilah “yeast” merupakan jenis tumbuhan sel, yang merupakan jenis cendawan.
Jenis-Jenis ragi
Ragi memilki dua jenis, yang biasa diguna untuk buat kuih dan sebagainya. Berikut ini adalah beberapa jenis dari ragi yang biasa digunakan oleh kita :

  • Ragi padat
Ragi padat merupakan jenis ragi yang bentuknya bulat dan juga padat. Ragi jenis padat ini  dibuat daripada tepung beras, bawang putih dan juga kayu manis yang dicampur dan diolah dengan cara disimpan hingga muncul cendawan yang dapat digunakan sebagai ragi. Biasanya ragi jenis ini digunakan untuk membuat tapai.




manfaat ragi
  • Ragi Kering
Ragi kering merupakan jenis ragi yang lain. Ragi ini memiliki bentuk seperti biji halus dengan warna koko. Biasanya ragi kering ini digunakan untuk pembuatan roti



Itu antara beberapa jenis ragi. 
Apa saja kelebihan dari ragi? Berikut ini adalah beberapa kelebihan ragi :
1. Sebagai pembuatan kuih dan roti
Ragi utamanya merupakan salah satu bahan utama yang dapat membantu pengembangan dalam pembuatan jenis roti dan kuih. Tanpa adanya ragi, maka roti dan juga kuih yang anda buat tidak akan mengembang dengan sempurna.
2. Sebagai pembuatan tapai
Selain untuk membuat kuih, kelebihan ragi juga sangat digunakan untuk pembuatan tapai. Ragi dapat membantu proses fermentasi pulut hingga menjadi tapai pulut. Selain itu, ragi juga dapat menghasilkan rasa yang manis dan lembut bagi hasil peperamam tapai.
3. Untuk pembuatan ikan pindang(masakkan indonesia)
ikan pindang merupakan salah satu hasil dari ikan yang diolah dengan menggunakan ragi, sehingga dapat menghasilkan jenis ikan olahan pindang. Biasanya ikan yang dibuat menjadi ikan pindang adalah ikan kembung.
4. Dapat mengurangi rasa kejang badan
Tidak hanya berguna untuk pembuatan makanan, ragi juga manfaat untuk kesihatan dapat menjadi salah satu ubat ringan untuk menghilangkan rasa kejang badan. Caranya sangat mudah, anda hanya perlu mencampurkan ragi dengan air. lepas itu sapukan dan urut bagian tubuh anda yang kejang kejang dengan menggunakan larutan tersebut.
5. ubat diabetes dan mengawal kadar gula dalam darah
Wah,  ragi juga baik untuk anda yang menderita penyakit diabetes atau kencing manis. Hal ini disebabkan oleh ragi yang mampu untuk menjaga kadar gula darah di dalam tubuh.
Top Herbal Untuk Diabetes
6. Menjaga tekanan darah, dan menghindari tekanan darah tinggi
Bagi anda yang juga mengalami gangguan pada tekanan darah dan sering mengalami gejala hipertensi alias tekanan darah tinggi, ragi juga mampu untuk menjaga tekanan darah anda. Anda dapat menghindar dari risiko hipertensi alias tekanan darah tinggi.
7. Dapat membantu perkembangan DNA dan sel tubuh
ragi juga memiliki kadar proteisn. Kadar protein ini, walaupun sedikit tapi tetap efektif dan juga dapat membantu perkembangan DNA tubuh, serta dapat membantu memperbaiki sel serta jaringan tubuh yang mengalami kerosakkan.
8. Menyembuhkan gatal-gatal dan masalah kulit
Kulit anda mengalami iritasi, infeksi dan gatal – gatal? Ragi dapat membantu anda dalam menyembuhkan gangguan ini. Anda dapat melarutkan ragi dengan air, lalu sapukan pada bagian kulit yang mengalami iritasi dan juga gatal tersebut.
9. Menyembuhkan jerawat
Selain untuk iritasi dan juga gangguan kulit, manfaat ragi untuk wajah dapat menyembuhkan jerawat. Dengan cara yang sama, iaitu dilarutkan akan efektif untuk mengatasi masalah wajah ini hingga bekasnya.
10. Menjaga dan meningkatkan metabolisme tubuh
Ragi yang dicampurkan pada bahan makanan dapat membantu anda dalam menjaga dan juga meningkatkan metabolism tubuh anda. hal ini cukup baik untuk anda yang sedang menjalani program diet.
11. Memperbaiki sistem pencernaan
Ada jenis ragi yang dikenal dengan istilah ragi gizi. Ragi gizi ini memiliki banyak kandungan gizi, yang bila dicampur pada bahan makanan dapat meningkatkan dan juga mengoptimalkan kandungan gizi dari suatu makanan, salah satunya serat. Serat tentu saja sangat baik untuk menjaga kesehatan pencernaan anda, dan mencegah munculnya berbagai macam gangguan pencernaan, seperti sembelit dan juga diare.
12. Meningkatkan produksi darah
Selain itu, ragi juga baik untuk meningkatkan produksi darah. Meningkatnya produksi darah, berbanding lurus dengan terhindarnya diri anda dari gejala anemia alian kekurangan darah. Hal ini dapat menimbulkan gejala mudah merasa lelah, letih dan juga tidak bersemangat dalam beraktiviti.
13. Baik untuk kesihatan rambut
Ragi juga memiliki kandungan vitamin B yang sangat baik utnuk kesehatan rambut anda. salah satunya adalah dapat mencegah kerontokan rambut dan juga rambut menjadi patah dan bercabang.
14. Kaya protein
Seperti sudah disebutkan sebelumnya, ragi memilki kandungan protein. Selain dapat membantu pertumbuhan sel dan jaringan, ragi juga mampu untuk membantu mengoptimalkan pembentukan otot dan menjaga ketahanan tubuh anda.
15. Menjaga fungsi saraf
Vitamin B12 yang ada pada ragi sangatlah baik untuk menjaga fungsi saraf. Dengan terjaganya fungsi saraf dengan baik, maka berbagai macam penyakit yang menyerang saraf anda akan dapat diperkecil risikonya.
16. Mencegah anemia
Selain baik utnuk kesehatan saraf, vitamin B12 yang terkandung pada ragi sangat baik untuk mencegah gejala-gejala anemia.
17. Baik untuk kekebalan tubuh
Ragi ternyata juga disinyalir memilki manfaat yang sangat baik untuk kekebalan dan juga imunitas tubuh. Hal ini tentu saja dapat membuat anda terhindar dari berbagai macam penyakit.
18. Kaya akan serat
Serat merupakan salah satu zat yang penting, tertama untuk pencernaan, dan juga pengikat lemak. Selain itu, serat juga baik untuk menjaga rasa kenyang, sehingga anda dapat merasa kenyang lebih lama.
19. Gluthatione
Gluthatione merupakan salah satu jenis zat yang berfungsi sebagai antioksidan bagi tubuh. Antioksidan dapat menangkal radikal – radikal bebas, yang tentunya berbahaya bagi kesehatan tubuh kita.
20. Anti aging
Dengan manfaatnya sebagai antioksidan, maka ragi pun dapat mencegah terjadinya aging dan juga penuaan diri. Ragi dapat mebantu menjaga kesihatan kulit dan juga menangkal radikal bebas yang dapat menyebabkan penuaan diri.
itulah beberapa manfaat ragi yang mungkin masih belum anda ketahui. Semoga artikel ini bermanfaat bagi anda 

:)

Comments

Popular posts from this blog

PERBEZAAN RAGI DAN YIS

PERBEZAAN RAGI DAN YIS Tahukah Anda Apa Perbezaan Antara Ragi dan Yis? Sebenarnya ia adalah sama, berfungsi sebagai agen penaik atau fermentasi (penapai). Istilah penggunaannya sahaja yang berbeza, ada yang menyebutnya ragi dan ada yang menyebut yis. Penggunaannya tidak terhad untuk membuat roti, donut atau pau sahaja tetapi ia juga digunakan untuk membuat kuih muih seperti apam, dadar ataupun tapai. Ragi adalah micro-organisme yang aktif dengan adanya gula dan air tetapi boleh mati jika di dalam suhu yang ekstrim seperti sangat panas atau sejuk. Kebanyakkan negara yang beriklim sejuk akan mengaktifkan ragi menggunakan air suam, tetapi bagi cuaca di Malaysia, ragi boleh diaktifkan hanya menggunakan air biasa. Ragi terbahagi kepada 2 iaitu ragi kering (instant yeast) dan ragi basah (compressed yeast): 1. Ragi kering/yis segera (instant yeast) Ragi kering terbahagi kepada 2 jenis, satu berbentuk butiran (granules) dan satu lagi dalam bentuk serbuk (powder). Ragi be
Assalamualaikum hari ni yana nak ajar korang macam mana nak bagi tapai manis,gebu,sedap yang paling penting terpikat hati orang tua gitu.. hehe okey sebelum yana cerita resepi rahsia ni jom kita sediakan baha-bahan dulu... :) BAHAN-BAHAN Daun pisang 6 pelepah atau lebih 1 kilo beras pulut 1/2 biji ragi Pak Omar 2 sudu gula Mudahkan bahan-bahan untuk buat tapai :).okey sekarang jom yana ajar cara meyediakan dan memasak pulak. CARA MENYEDIAKAN DAN MEMASAK; 1.Basuh beras pulut sampai bersih sampai air jernih dalam 3 ke 4 kali.Ini supaya tapai kita nanti baru lah gebu,putih dan cantik..hehe kalau tak basuh bersih2 nanti tapai jadi kuning tak cantik kan? 2.Lepas dah cuci bersih2 rendam lebih kurang 3 ke 4 jam 3.sambil-sambil tunggu pulut yang direndam tadi boleh lah kita buat persediaan daun pisang. okey mula2 ni asingkan daun pisang dari batangnye.lepas tu kita potong jgn terlalu besar ye nanti balut takcantik dalam ukuran 6x4 je lepas tu korang lap bersih2

APAM KUKUS GEBU (PAK OMAR RAGI WARISAN)

Resepi Apam Kukus Gebu (pak omar ragi warisan)  . BAHAN-BAHAN 🌹  Bahan A (tapai nasi) • 1 cawan nasi sejuk • 1 sudu teh ragi di hancurkan • Nasi sejuk dicampur dengan serbuk ragi digaul rata, tutup dan perap selama dua malam (48jam) 🌹  Bahan B (Apam) • 500gm tepung beras • 6 sudu gula • 3 cawan air • 1 bungkus ENO (biru) • 2 cubit garam . Cara-cara:- . 1. Masukkan BAHAN A dan BAHAN B kedalam mesin pengisar/Blender kecuali ENO. 2.Bila hendak mengukus barulah dimasukkan ENO dan gaul rata, bahagi dan warnakan mengikut citarasa anda. 3. Panaskan kukusan dahulu, tuang adunan kedalam acuan dan kukus selama 40 minit. 4. sejukkan dahulu sebelum dikeluarkan dari acuan/loyang. Hidangkan bersama kelapa parut dicampur secubit garam. untuk dapatkan harga borong boleh terus whatsapp saya di bawah http://wasap.my/60106691266/nakbookingtapai http://wasap.my/60106691266/nakbookingtapai http://wasap.my/60106691266/nakbookingtapai # catering   # cateringkhawin